Proces projektowy cz. 3 - Projekt Kompleksowy, czyli najwięcej korzyści

Trzeci wpis z cyklu "Proces projektowy", w którym omawiamy - jak wygląda kolejny etap współpracy z naszym biurem projektowym oraz odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania:

 Czy rysunki wykonawcze to rysunki branżowe?
 Czy projektant będzie obecny na budowie?
 Wykonawca ma pytania do projektu. Co teraz?
 Czy mogę zadzwonić do projektanta po oddaniu projektu?
Czy trzeba oglądać na żywo wszystkie wybrane materiały?


Rysunki, czyli skrupulatnie zebrany Projekt Kompleksowy

 

Opisanie tego etapu mogłoby się zamknąć w jednym zdaniu:

"Po zaakceptowaniu wizualizacji przygotowujemy rzuty aranżacji, posadzek, ścian, sufitów, punktów świetlnych, mebli projektowanych i innych zabudów nietypowych, które później są konsultowane z firmą stolarską i z Państwem w celu doprecyzowaniu szczegółów."

Jednak to zdanie nie wyraża ile czasu, pracy oraz zaangażowania innych osób zajmuje przygotowanie całej dokumentacji, która ma być instrukcją jak zmaterializować koncepcję na wymarzone wnętrza, którą widzieli Państwo wcześniej.


3 tygodnie - tyle trwa wykonanie samych rysunków kompleksowych do mieszkania 3-pokojowego


Czas na wykonanie rysunków końcowych obejmuje konsultacje mebli projektowanych, wybranie ostatecznych materiałów, dopracowanie i domówienie detali z fachowcami oraz rozmowy z Państwem. Zwykle wykonujemy ok. 20 rysunków, wśród których znajdują się m.in. projekt wykończenia ścian, posadzek, projekt punktów świetlnych i elektrycznych, projekt sufitów, nietypowych zabudów na ścianach, projekt łazienki, czy projekt mebli kuchennych.

Wszystkie rysunki omawiamy z Państwem, ponieważ istotne jest, aby również Państwo zrozumieli, co narysował architekt wnętrz. Tłumaczymy - gdzie zostały rozmieszczone gniazdka, na jakiej są wysokości, gdzie będą włączać Państwo daną lampę, jak otwierają się fronty w szafkach kuchennych, ile jest szuflad i gdzie znalazło się miejsce na deskę do prasowania. Zrozumienie rysunków jest niezwykle pomocne, jeśli planują Państwo sprawować nadzór autorski na własną rękę.

Chcemy, aby byli Państwo świadomi jak będzie dokładnie wyglądać Państwa wnętrze oraz sprawić, że mieszkanie w nim będzie dla Państwa wygodne i zgodne z dotychczasowymi przyzwyczajeniami.

Przy okazji konsultacji rysunków wykonawca przygotowuje ostateczną wycenę, którą aktualizujemy w kosztorysie. Jeśli któryś pomysł wykracza poza założony budżet to, na Państwa życzenie, możemy zmienić wcześniejszą koncepcję. Zaproponujemy rozwiązania, które są Państwo w stanie zrealizować. Poza projektem mebli na wymiar przygotowane są również projekty łazienek. Dopiero na ich podstawie jesteśmy w stanie precyzyjnie określić potrzebną ilość płytek do ostatecznego zamówienia.  Dodatkowo opracowujemy rysunki innych elementów projektowanych indywidualnie dla Państwa jak zabudowę kominka, zabudowy gipsowo-kartonowe na ścianach czy suficie, rozmierzenie sztukaterii itp.


Przekazanie projektu

 

Gdy wszystkie rysunki i kosztorysy zostaną uzgodnione i potwierdzone z Państwem, to spotykamy się z Państwem, aby przekazać kompletny Projekt. 

Podczas tego spotkania dostają Państwo:

  fotorealistyczne wizualizacje pomieszczeń - wydrukowane na papierze fotograficznym w formacie A4;

 rysunki wykonawcze - wszystkie rzuty, widoki i projekty elementów na wymiar wydrukowane w skali; 

 wyceny - otrzymane od konkretnych dostawców;

 karty techniczne - niektórych elementów wyposażenia, które wiadomo, że będzie dostarczone później na budowę;

 ostateczny kosztorys - czyli zostawienie wszystkich elementów wyposażenie i wykończenia wnętrz wraz ze specyfikacją produktów, ilością, rodzajem, wymiarem i z namiarami na konkretne sklepy, dostawców. Jest to konkretna lista zakupowa, aby wykończyć Państwa wnętrza zgodnie z założonym budżetem. Jeden egzemplarz przygotowany jest bez cen specjalnie do przekazania dla wykonawcy;

 wizytę na budowie - na przekazanie projektu możemy przyjechać na inwestycję, gdzie będzie obecny również wykonawca. Wytłumaczymy, jakie są bardzo ważne elementy projektu oraz na co warto zwrócić uwagę. Dzięki temu oszczędzają Państwo swój czas oraz unikają wielu nieporozumień;

 planner harmonogramu prac remontowych - aby mieć wszystko pod kontrolą i o niczym nie zapomnieć;

 checklistę do sprawowania własnego nadzoru autorskiego - aby mogli Państwo łatwo przejść przez całą realizację projektu;

Projekt przekazujemy w formie drukowanej oraz wgrany zostaje do platformy INWI gdzie mają Państwo zawsze do niego dostęp on-line. Pliki tam pobrane mogą Państwo wydrukować lub pobrać, aby przekazać je innemu wykonawcy. Warto zwrócić uwagę na to, że na każdym rysunku znajduje się numer telefonu do naszej pracowni. Dzięki czemu wykonawca może skontaktować się bezpośrednio w temacie projektu.


 Jeśli są Państwo zainteresowani takim zakresem, to zapraszamy do wysłania zapytania o ofertę


Kilka ważnych pytań

 

1. Czy rysunki wykonawcze, to projekty branżowe?

Nie. Biuro projektowe NELA JUST architektura wnętrz jest pracownią zajmującą się wyłącznie aranżacją wnętrz. Oznacza to, że nie wykonujemy rysunków budowlanych, czy branżowych jak np. rozmieszczenie kabli elektrycznych, internetowych, głośnikowych, projekt monitoringu, kamer, nagłośnienia, domofonu, ogrzewania centralnego, czy  przewodów wentylacyjnych. Zostawiamy to fachowcom, z którymi współpracujemy i branżystom.

Jednak nie raz omawiamy wiele kwestii technicznych, które miałby wpływ na aranżację wnętrz. Np. sugerujemy ustawienie klimatyzacji, głośników, anemostatów, kratek wentylacyjnych, aby ich wygląd oraz usytuowanie nie kolidowało z innymi elementami wyposażenia wnętrz, oraz aby ich zamontowanie było wykonalne. Oznaczamy osie podłączeń urządzeń wodno-kanalizacyjnych (jak np. umywalka, pralka itp.), ale nie oznaczamy konkretnej pozycji zaworu ciepłej i zimnej wody oraz odpływu, ponieważ to wykonawca o tym decyduje. 

O wielu rzeczach architekt wnętrz musi wiedzieć i zna dobrze zasady ich działania, ale nie jest specjalistą od ich wykonania - od tego mają Państwo świetnych fachowców, których też z chęcią polecamy na kolejne budowy.

2. Czy projektant będzie obecny na budowie?

Projekt wykonawczy nie jest jednoznaczny z nadzorem autorskim. Wizyty nadzoru autorskiego są odrębną usługą możliwą do wykupienia w formie pojedynczych wizyt lub jako kompleksowa usługa. Jeśli nie zdecydują się Państwo na nią, to dopilnowanie wykonawców, aby wykończyli pomieszczenia według projektu leży po Państwa stronie. Dlatego tak ważne jest, aby również Państwo zapoznali się z rysunkami wykonawczymi, które opracowujemy. 

Jednakże po zakończeniu projektu wykonawczego otrzymują Państwo od naszego biura wizytę na budowie, która jest realizowana podczas przekazywania projektu. Projektant może przekazać wykonawcy, który będzie odpowiedzialny za większość prac wykończeniowych, wszystkie najważniejsze informacje. Tłumaczone są najważniejsze kwestie, newralgiczne momenty, na które trzeba zwrócić uwagę już od samego początku. Tłumaczone są rysunki techniczne oraz omawiane są detale na rysunkach np. nietypowych zabudów na suficie. Oszczędza to Państwa cenny czas i liczne nieporozumienia. 

3. Wykonawca ma pytania do projektu. Co teraz?

Proszę podać numer telefonu do naszego biura projektowego.

Jeśli pojawią się jakieś pytania do projektu / coś jest niejasne dla wykonawcy / wykonawca ma sugestię, aby wykonać coś inaczej ze względu na zastaną sytuację na budowie, to można się kontaktować z naszym biurem projektowym. Niezależnie od terminu realizacji można się z nami kontaktować. Jeśli jest więcej pytań, to można również zadać je na czacie w Menadżerze Projektów lub przez e-mail. 

Chętnie pomagamy. Jeśli jest jakieś problem, to będziemy starać się go rozwiązać.

4. Czy mogę zadzwonić do projektanta po oddaniu projektu?

Oczywiście. Jeśli tylko są jakieś wątpliwości lub pytania do projektu, to należy zadzwonić. Jeśli jest więcej pytań, to można również napisać wiadomość e-mail. Zawsze odpowiadamy, oddzwaniamy, rozmawiamy i doradzamy, nawet jeśli zdarzyła się jakiś nieprzewidziana sytuacja.

5. Czy trzeba oglądać na żywo wszystkie wybrane materiały?

Polecamy obejrzeć wszystkie wybrane elementy na żywo, aby uniknąć niedomówień. Wiele produktów znamy, posiadamy próbki lub wypożyczamy wzorniki, jednak nic nie zastąpi własnego doświadczenia i sprawdzenia zaproponowanego materaca czy miękkości sofy. 

Co zalecamy:

  • zobaczyć próbkę polakierowanego frontu od firmy stolarskiej, w szczególności jeśli jest w nietypowym kolorze i nie udało nam się w czasie projektu pokazać jej Państwu;
  • pomalować fragment ściany (najlepiej w narożniku) na powierzchni 1x1m farbą w wybranym kolorze - dzięki doświadczeniu możemy podpowiedzieć najlepszy kolor, ale warto, aby zobaczyli Państwo go jeszcze w swoim wnętrzu na większym fragmencie ściany, ponieważ monitory przekłamują kolory na wizualizacjach;
  • zobaczyć wybrany wzór desek lub paneli - każde usłojenie jest inne;
  • zobaczyć płytkę - jeśli płytki zostały wybrane na podstawie katalogu, to warto poprosić dostawcę o sprowadzenie jednej paczki. Lepiej poczekać i być pewnym, że wybrana płytka na pewno Państwu odpowiada, bo łazienkę robi się raz na kilka lat;
  • zobaczyć w sklepie stacjonarnym wybrany mebel czy lampę lub zaraz po dostarczeniu przez kuriera ze sklepu internetowego sprawdzić go - przy kupnie wyposażenia, które nie jest na specjalne zamówienie, mają Państwo możliwość zwrotu produktu bez podania przyczyny. Poza tym przy dostarczeniu jakiegokolwiek produktu na budowę zawsze trzeba sprawdzić, czy nie jest uszkodzony i czy przyszedł faktycznie ten model, który był zamówiony. Po miesiącu od dostarczeniu czy zamontowaniu go będzie ciężko o reklamację;
  • wybrać materac - niktórzy wolą twardy jak deska, inni miękki jak puchowa poduszka, jest to sprawa bardzo indywidualna, dlatego warto sprawdzić go na własnej skórze w sklepie. Położyć się na parę minut i poczuć czy faktycznie Państw leży :)

Dajemy gwarancję!

 

Jak można dać gwarancję na projekt wnętrz i do czego ona służy?

Gwarantujemy, że po oddanym projekcie mogą Państwo (bądź wykonawca) spokojnie do nas zadzwonić lub napisać, a my odbierzemy lub przeczytamy z uwagą Państwa wiadomość i na nią odpowiemy.

Staramy się przewidzieć wiele sytuacji i konsultować wcześniej z fachowcami, jednak nie jesteśmy w stanie przewidzieć, co jest schowane pod posadzką, nie rozkuwając jej. Przypadku gdy po rozpoczęciu prac remontowych, powstaną jakieś rozbieżności względem projektu (np. trzeba wzmocnić ściankę działową dodatkową płytą gipsowo-kartonową, bo jest w złym stanie, przez co zwiększa się jej grubość) to można (a nawet trzeba) zadzwonić i skonsultować z projektantem czy ta decyzja nie koliduje z czymś innym. Czasami wystarczy informacja, żeby reszta zamówień była poprawna i nie spowodowała lawiny innych problemów.

W jakiej jeszcze sprawie warto się z nami skontaktować:

  • jeśli wykonawca ma pytanie lub nie rozumie czego w projekcie;
  • jeśli wykonawca ma jakieś wątpliwości;
  • jeśli projekt był wykonany wcześniej na podstawie rysunków od dewelopera i po przekazaniu mieszkania są drobne różnice w wymiarach.

Jeśli jest kilka drobnych spraw to najlepiej napisać e-mail, abyśmy mogli do wszystkiego się odnieść. Jednak są też sytuacje niecierpiące zwłoki (jak np. stygnący klej płytkarza), wtedy z chęcią będziemy telefon od Państwa lub wykonawcy i pomożemy natychmiast.


O czym warto pamiętać:

  • odbierzemy telefon - pracujemy standardowo od poniedziałku do piątku w godzinach 9-17, jednak jeśli sprawa jest pilna, to prosimy o wysłanie wiadomości tekstowej - oddzwonimy;
  • wykonamy nowe rysunki wykonawcze - jeśli coś wynikło z naszego błędu (np. pomiarowego) i jest niezbędny nowy rysunek, to zostanie wykonany w ramach gwarancji;
  • nie zmieniamy wcześniej ustalonej koncepcji - wszelkie problemy na budowie i zmiany w Projekcie, zawsze zakładają możliwe trzymanie się wcześniej wypracowanej koncepcji;
  • przyjedziemy na budowę - jeśli jest bardzo wyjątkowa sytuacja i konieczna jest nasza wizyta, to przyjedziemy, aby skonsultować problem, zwykle jednak wszystkie sytuacje rozwiązujemy zdalnie np. przez telefon;
  • nie dobieramy zamienników produktów po oddaniu Projektu - konkretne wymiary produktu, nazwa, kolor, marka, zdjęcie dostają Państwo w kosztorysie, dzięki temu łatwo mogą znaleźć Państwo zamiennik, gdyby jakiś produkt po pewnym czasie przestał być dostępny lub będzie w innej cenie, to znalezienie nowego wiąże się z dodatkową usługą;
  • tłumaczymy wykonawcy rysunki - jeśli jest potrzeba wytłumaczyć innemu wykonawcy rysunek, czy Projekt, to możemy wykonać to np. telefonicznie.

Standardem jest, że większość produktów posiada 2-letnią gwarancję.
My chcemy, aby standardem była jakość usług, które świadczymy, dlatego gwarancję na Projekt otrzymują Państwo aż do zakończenia jego realizacji.


Jeśli chcieliby Państwo otrzymać wycenę na projekt wykonawczy, jaki został opisany tutaj, to zachęcamy do kontaktu przez formularz lub bezpośrednio na e-mail biuro@nelajust.pl

Warto dopisać, że przeczytali Państwo ten post, aby dostać dodatkowy bonus do standardowej oferty. Bonus ważny tylko do końca bieżącego roku!


Przed nami ostatni wpis, z którego dowiedzą się Państwo, na czym tak naprawdę polega nadzór autorski.

Opowiemy to na konkretnym przykładnie projektu z naszego portfolio oraz damy kilka ciekawych podpowiedzi jak zrobić nadzór autorski podczas swojego remontu. Na co warto zwrócić uwagę i czego pilnować.

Udostępnij wpis na: